Kalender

Dinsdag 26 september
IJstraining

Dinsdag 3 oktober
IJstraining

Dinsdag 17 oktober
Eerste training 400m baan

Dinsdag 17 oktober
AK IJsvoetbal

Dinsdag 24 oktober
Introtraining 400m baan

Contact

E.S.S.V. Isis
O.L. Vrouwestraat 1
5612 AW Eindhoven


IBAN: NL14 INGB 0003 6838 28

Social Media

Trainingsuren

Winter (oktober - maart)
Schaatsen:
Dinsdag 18:15-19:45 uur
Donderdag 18:15-19:45 uur

Zomer (maart - oktober)
Droogtraining:
Dinsdag 18:30-20:00 uur
Studentensportcentrum
Trainers: Martien en Olga

Fietsen:(in maart - september)
Donderdag: 18:30-20:30 uur
Locatie: McDonald's Veldhoven (Maps)
Trainers: Squadra Veloce

Trainingen in de zomer

Droogtraining

Nog even en we staan weer op het ijs. Tijdig beginnen met droogtrainen is een zeer goede voorbereiding voor het winterseizoen en binnen Isis wordt hier erg goed gebruik van gemaakt.

Iedere dinsdag zal er een droogtraining plaats vinden rondom de Karpendonkse plassen. We verzamelen om 18.30u voor het Studenten Sportcentrum

Na zo'n 1,5 uur ravotten, dat wil zeggen rek- en strekoefeningen, schaatsoefeningen, conditieopbouw vaak in de vorm snelkrachtbewegingen, tussendoor wat 'lummelen, lachen, sociaal contact', etc, voel je je kiplekker en zie je weer uit naar de volgende training.

Het trainingsprogramma is zo opgezet dat iedereen, zowel gevorderden als beginners en mensen met wat minder conditie, zonder problemen mee kunnen doen.

Een aantal fanatieke sporters is nagenoeg iedere training aanwezig. Voor de trouwe deelnemers/wedstrijdrijders is er bovendien een trainingsschema uitgewerkt aan de hand waarvan ook op de andere dagen van de week trainingswerk kan worden verzet.

Informeer bij de trainers Martien en Olga, bij de trouwe deelnemers of bij het bestuur!


Fietstraining

Vanaf april tot en met september wordt er bij Isis samen met Squadra Veloce flink gefietst. Elke donderdag trainen we om 18.30u. We vertrekken vanaf het viaduct bij de MC Donalds in Veldhoven. Een keer meedoen is geen probleem, kom gewoon en sluit je aan. Weet je niet precies waar je moet zijn, neem dan contact op met het bestuur.

Omdat de wielergroep erg groot is dit jaar en niet iedereen even hard kan rijden, willen we graag dat iedereen de volgende regels en tips even door leest:

Route

De route begint en eindigt bij de McDonalds in Veldhoven. Klik hier voor de route. Er wordt linksom gereden. Er is een korte en midden variant, hierbij wordt er een stuk afgesneden (over de gele wegen op de kaart).

Snelle Groep/ Langzame Groep

Iedereen kan voor zichzelf bepalen (hopen wij dan toch) hoe hard hij/zij ongeveer kan fietsen en of het meefietsen met de snelle groep te hoog is gegrepen of niet. Wordt er in één groep gereden (omdat er minder mensen op de training zijn bijv.) of heb je jezelf toch wat overschat en het gaat te hard, laat dat dan tijdig weten en zorg dat je niet achteraan de groep hangt waar niemand het ziet als je gelost wordt. Wanneer je dan gelost wordt is er nog iemand die wel kan roepen of je uit de wind kan zetten. Verder geldt, dat het prettig is als het wordt doorgegeven als er iemand gelost wordt: degenen op kop horen het echt niet als er iemand vijf rijen verderop roept dat het rustiger moet (rijwind...). Dus als je achter je wat hoort, roep dan zelf ook een keer.

Verder is bij het rijden in één groep of met een langzame groep van belang om rustig door de bocht te rijden. Degenen die minder fietsen rijden de bocht meestal langzamer en hebben minder kracht om aan te zetten en verliezen daar de aansluiting... denk daar aan!

Tips voor de training

- Altijd een helm dragen (verplicht) en zorgen dat je fiets in orde is. Het dragen van koershandschoentjes is aan te raden, als je mocht vallen blijven je handen dan heel.
- Neem een reservebinnenband, kunststof bandenlichters en eventueel een pomp mee.
- Zorg dat je een band en wiel kunt verwisselen. Binnen de club zijn veel mensen die je daarbij kunnen helpen en het je best een keer willen uitleggen, maar zorg dat je het zelf leert!
- Het is beter om 1 à 1½ uur voor een training niet meer te eten. Blijf wel drinken, zeker als het warm is! Per uur verlies je al snel 0,5 liter vocht!

Rijden in een groep

Het komt vaker voor dat er in grote groepen gereden wordt. Om de veiligheid te handhaven gelden er een aantal regels binnen de groep. Het is van belang dat iedereen (!) zich aan deze regels houdt. Vraag liever een keer extra wat de bedoeling is, VOORdat er ongelukken gebeuren.

Communicatie in de groep gebeurt in de meeste situaties bij voorkeur non-verbaal. Dit is omdat woorden vaak onduidelijk zijn door bijvoorbeeld de wind. Een gebaar heeft een duidelijke betekenis. Voor alle vormen van communicatie geldt dat ze door de deelnemers moet worden overgenomen zodat OOK aan de andere kant van de groep duidelijk is wat er aan de hand is.

Gebarentaal voor wielrenners

Wielrenners houden nu eenmaal van wapperende handjes, die zien we dan ook graag binnen een groep ;-). Wij onderscheiden de volgende gebaren:
- Met links naar achter zwaaien op konthoogte voor tegemoetkomend verkeer en objecten ter linker zijde
- Met rechts naar achteren zwaaien op konthoogte voor meegaand verkeer en objecten ter rechter zijde
- Met de hand omhoog om te stoppen
- Met de vlakke hand omlaag bewegen als we het tempo willen minderen.
- Hand uit steken bij links of rechts afslaan

Een voorbeeld: of er aan de rechterkant van de weg een voetganger tegemoet komt, of hij loopt juist mee maakt niets uit. Ik wil alleen maar weten dat ik aan die zijde plaats moet maken: zwaaien met de rechterhand op konthoogte dus. Hetzelfde geld wanneer daar een auto geparkeerd staat of we halen een fietser in. Je hoeft niet te weten wat het is (als je het al kunt verstaan). Je moet weten dat je plaats moet maken.

Kreten uit de groep

Er zijn enkele situaties waarin het van het van belang is om wel te roepen. Dit betreft de volgende situaties:
- Obstakels midden op de weg, bijvoorbeeld een paaltje. Noem het gevaar bij de naam én gebruik de bijbehorende gebarentaal, zodat voor de rest duidelijk is waar ze op moeten letten. (Men roept in dit geval: 'paaltje', niet 'pas op!' want waar moet je voor oppassen?)
- Verkeer van achter ('Auto achter')
- Bij oversteken: 'vrij' of 'auto links (rechts)'
- Indien de groep uit elkaar is gevallen: 'wachten'
- En 'compleet' nadat iedereen is aangesloten

Gedrag binnen de groep

Je bent zelf verantwoordelijk voor je rijgedrag, dus is het van belang om goed voor je te kijken en te weten wat je doet. Als je in een groep rijdt, vermijdt je plotselinge bewegingen, zoals remmen en van lijn veranderen. Het rijden in een grote groep brengt overigens niet met zich mee dat we meer rechten hebben dan het andere verkeer, sterker nog, we moeten nog beter opletten. KIJK DUS OOK ALTIJD ZELF of jij kunt oversteken... je voorganger is ook maar een mens en kan een inschattingsfout maken.

Andere afspraken binnen de groep zijn

- Twee aan twee blijven rijden indien mogelijk, tenzij de weg druk is of er hard wordt gereden (dan achter elkaar)... rijden in waaiers etc. doen we niet ivm ander verkeer op de openbare weg!
- Signalen altijd doorgeven in de groep: dus lekker met je handjes wuiven... jij kan dan wel gezien hebben dat degene op kop iets aangeeft, het is wel handig als de rest van de groep het ook weet.
- Kijk niet onnodig achterom... dan zie je voor je namelijk niets.
- Houdt de weg vrij als er iets aan de hand is (lek, valpartij, verzamelen).

Wanneer mensen achter blijven wordt er gewacht. Het is wel van belang dat dit wordt gemeld. Het is nog beter wanneer iemand zelf meldt dat het te hard voor hem of haar gaat VOORDAT er gelost moet worden.

(met dank aan NSWV Mercurius)

IJstraining

De ijstraining is voor alle niveaus en is bedoeld om de schaatstechniek te verbeteren. Het eerste half uur wordt er op het droge getraind om tot in de details een aspect van de techniek te behandelen. Dit wordt vervolgens op het ijs herhaald. Voor de liefhebbers word er afgesloten met shorttrack.

Shorttrack

Buiten het schaatsseizoen op de 400meter-baan is er de mogelijkheid om met Isis te shorttracken. Shorttrack is op hoge snelheid rondjes over de ijshockeybaan schaatsen. Hierbij is het vooral belangrijk om een goede techniek in de bochten te hebben. Shorttrack vormt hiermee een goede aanvulling op de techniektrainingen uit het winterseizoen.

Shorttrack schaatsen zijn iets anders dan normale noren, de ijzers zijn meer gerond en zijn een stuk hoger. Hierdoor kun je bijna plat door de bocht schaatsen zonder dat je schoen het ijs raakt.

 

Shorttrack schaatsen zijn beperkt beschikbaar op de ijsbaan. Hier geldt; wie het eerst komt, die het eerst maalt. Shorttrack ijzers kunnen al aangeschaft worden vanaf 100 euro bij diverse schaatswinkels.